-

Grzeralts : Technikalia okiem biologa.

Komentarze użytkownika

@"To wszystko już było" - ale czy naprawdę? (11 lutego 2024 21:03)

Oczywiście, że wszystko już było i martwić się nie ma potrzeby. Jednak cywilizacja europejska jest umarłą. I nie dlatego, że porzuciła wiarę w Boga, bo nigdy nie było jakoś szczególnie więcej osób naprawdę wierzących niż dziś. I nigdy nie było też lepszej jakości obrzędów religijnych - większość i tak chałturzyła przy nich okrutnie. Ale Europa porzuciła bazową ideę, która ją stworzyła. A bez idei cywilizacja istnieć nie może. Więc powstanie jakaś inna, na naszych oczach - i to jest nowe, tego już dawno tu nie było.

Grzeralts
12 lutego 2024 06:39

@O konserwatyzmie i zupełnie nie o nim (9 lutego 2024 18:26)

Mi bardziej pasuje mielonka - są w nim różne rzeczy, dobre i złe, czasem trudno rozpoznawalne, ale ogólnie smakuje dobrze. Tyle, że nieuchronnie prowadzi do śmierci.

Grzeralts
11 lutego 2024 12:59

@O konserwatyzmie i zupełnie nie o nim (9 lutego 2024 18:26)

Życie jest jak mielonka, też niezbyt zdrowe.

Grzeralts
11 lutego 2024 10:58

@Szósta, ósma, wpół do trzeciej (9 lutego 2024 11:26)

Nauka odpowiada na pytanie: "W jaki sposób?". Wyjaśnia tym samym mechanizm. Religia zaś zajmuje się pytaniem: "Dlaczego?". Czyli nie pyta o mechanizm, tylko o sens. Ludzie tego zazwyczaj nie odróżniają, sens i mechanizm zlewają im się w jedno. Im bardziej szwankuje edukacja, tym trudniej wyjaśnić, że to jednak są dwa zupełnie różne pytania. Nawet wysoka inteligencja (jak u Dawkinsa) nic w takim wypadku nie pomoże, bo deficyt jest na poziomie mądrości, nie inteligencji.  

Grzeralts
10 lutego 2024 11:31

@Szósta, ósma, wpół do trzeciej (9 lutego 2024 11:26)

Chodziło mi o to, że religia i nauka mają rozłączne dziedziny, z zasady wzajemnie niesprzeczne. Ale religia katolicka akurat otwarcie wspiera metodę naukową we wnioskowaniu w kwestiach dowolnych, sama zresztą starając się stosować takową w rozważaniu kwestii religijnych. Wiara w rozumieniu metody, czyli przyjęcia dogmatu jako metody wyjaśniania rzeczywistości nie ma zaś w ogóle zastosowania w nauce, przynajmniej w naukach ścisłych. Co nijak nie przeszkadza naszej świeckiej cywilizacji stosować ją gdzie się tylko da ;) 

Grzeralts
10 lutego 2024 09:44

@Szósta, ósma, wpół do trzeciej (9 lutego 2024 11:26)

Żeby było zabawniej, wiara jest wprawdzie z nauką rozłączna, ale Kościół jest stosuje myślenie naukowe - bo dogmaty stosuje wyłącznie w kwestiach wiary, a w doczesnych otwarcie do obalania dogmatów zachęca. Inne instytucje i religie aplikują dogmaty do zagadnień doczesnych.

Grzeralts
9 lutego 2024 12:29


@O trwonieniu publicznych pieniędzy na promocję polskiego bohaterstwa (8 lutego 2024 09:39)

Przy okazji skutecznie wmówiono nam, że cnotą jest oszczędzać pieniądze cudze. 

Grzeralts
9 lutego 2024 09:07

@Ewangelia dla osób fizycznych - 05.02.2024 (5 lutego 2024 10:11)

Zdrowie jest darem Boga, wprost wynika to z tego fragmentu Ewangelii, ale i z wielu innych. Jak wielkim, odczuwa zazwyczaj ten, kto je akurat stracił. Ale wystarczy Go dotknąć, a można zdrowie odzyskać. Tyle, że najpierw trzeba chcieć Go dotknąć, na dodatek rozumiejąc, że dar to nie handel.

Grzeralts
6 lutego 2024 06:57

@Wszystkie moje bakterie (2 lutego 2024 19:32)

Oczywiście. A i tak nierozstrzygnięta pozostaje lokalizacja duszy, która szeroko rozumiany umysł przynajmniej współtworzy.

Grzeralts
5 lutego 2024 06:48

@Wszystkie moje bakterie (2 lutego 2024 19:32)

No właśnie trudno było to przeczytać wtedy. A i tłumaczenie mocno archaiczne nie ułatwiało współczesnemu czytelnikowi (chociaż literacko było lepsze niż aktualne). Oczywiście Slocuma najlepiej przeczytać w oryginale - dopiero wtedy widać, że w sumie umiał pisać, przynajmniej jak na amatora ;) 

Grzeralts
5 lutego 2024 06:46

@Kogo interesuje seks z nastolatkami? (2 lutego 2024 09:28)

Zbieranina plemion już jest, mamy zresztą do tego naturalną, dziejowo zakorzenioną skłonność. Tak się natomiast tworzy społeczeństwo przyszłych poddanych. Czyichś. 

Dlatego zastanawiam się nad restytucją ruchu monarchistycznego - przynajmniej sami sobie wybierzemy, czyimi poddanymi zostaniemy. Tylko monarcha musiałby być pochodzić z rodu odpowiednio wysokiego. Bo inaczej królem zostanie Kwaśniewski. 

Grzeralts
3 lutego 2024 08:20

@Wszystkie moje bakterie (2 lutego 2024 19:32)

Na łóżkową walkę z patogenami jeszcze kapitan Joshua Slocum, koniecznie. Wtedy trudno było to przeczytać po polsku, teraz jest już dostępne dobre polskie tłumaczenie. 

Ale ja nie cierpię być chory, choć uwielbiam nie chodzić do pracy ;) 

Grzeralts
3 lutego 2024 08:06

@Końcewo czyli mój koniec Świata (26 stycznia 2024 17:03)

A żeby było ciekawiej Końcewo wcale nie jest na końcu, tylko na początku (Śniardw) ;) 

Grzeralts
27 stycznia 2024 07:46

@Dobro jest większe od zła. (26 stycznia 2024 21:32)

Dobro jest wręcz nieskończenie większe od zła. Bo zło to brak dobra, czyli zero. 

Grzeralts
27 stycznia 2024 07:42

@Lojalności oboczne II (22 stycznia 2024 08:15)

Sęk w tym, że odkąd nie naucza się w szkołach podstaw nauk ścisłych, zwolennicy myślenia racjonalnego są w najlepszym razie głosem wołającego na puszczy. Nasza cywilizacja jest schyłkową właśnie z tego powodu, że odeszliśmy od tych podstaw (wraz z odrzuceniem chrześcijaństwa zresztą). Do tego można niby w każdej chwili powrócić, a proces upadania odwrócić, ale to wymaga chęci i czasu. Najpewniej brak nam obu.

Jako chrześcijanie i tak mamy lepiej niż pozostali, bo my w sumie czekamy na Paruzję, nie na odrodzenie cywilizacji. 

Grzeralts
24 stycznia 2024 06:58

@Lojalności oboczne II (22 stycznia 2024 08:15)

Tyle, że gospodarz też nie jest od uczenia ludzi myślenia. Może być jedynie zwolennikiem takiego nauczania, choć jako uczestnik medialnego rynku w sumie nie powinien ;)

Grzeralts
23 stycznia 2024 12:50

@Lojalności oboczne II (22 stycznia 2024 08:15)

To jeszcze insza inszość. Grzech pierworodny w praktyce. Ale ludzie nie myślą racjonalnie z zasady. I sami z siebie nie zaczną, trzeba ich tego nauczyć. Przez wieki zajmował się tym zresztą kościół katolicki. Ale komunikacja medialna i wszelka propaganda opierają się właśnie na wiedzy jak faktycznie myślą ludzie, a nie uczeniu ich jak myśleć racjonalnie.

Grzeralts
23 stycznia 2024 09:59

@Lojalności oboczne II (22 stycznia 2024 08:15)

Ludzie z założenia nie myślą racjonalnie. I to jest cholernie dobrze zbadane, a mechanizmy rozpracowane od przynajmniej 30 lat (Nobel za to był w latach 80 bodajże). Więc odwoływanie się do racjonalności w przekazie medialnym jest niespecjalnie skuteczne i bardziej skuteczne już nie będzie. Zwłaszcza od czasu reformy szkolnictwa. 

Grzeralts
23 stycznia 2024 06:26

@Strategia grzyba, małe ojczyzny i marsz przez instytucje (17 stycznia 2024 08:46)

Zależy, które 90%. Jeśli od najbiedniejszej strony, to niekoniecznie, bo zasada Pareto działa i tutaj, czyli 20% najbogatszych odpowiada za 80% emisji. Janosik był wczesnym ekologiem. 

Grzeralts
18 stycznia 2024 06:08

 Poprzednia  Strona 3 na 387.    Następna